Firme de exercițiu
„Nu transmiterea de cunostinţe sigure este obiectivul,
ci punerea celor care învaţă în situaţia de a putea aprecia situaţii economice,
de a elabora rezolvări creative ale problemelor şi de a le transpune in realitate“.
Sven Ripsas 1997
În contextul economic actual, firma de exerciţiu reprezintă o metodă inovatoare de învăţare, care vine în întâmpinarea cerinţelor în continuă diversificare de pe piaţa muncii, realizînd o abordare transdisciplinară a învăţării.
Conceptul de FIRMĂ DE EXERCIŢIU
- un loc de învăţare prin simularea unei întreprinderi cu formele de organizare (achiziţii, vânzări, marketing, contabilitate, personal, secretariat) şi procesele corespunzătoare.
- o componentă a educaţiei profesionale comerciale pentru tineri si adulţi.
Istoricul firmei de exerciţiu
· Până la sfârşitul secolului al 18-lea.: Exerciţii în cadrul unor birouri de filiale
· Secolul al 19-lea: Filială de exerciţiu în Austria şi Elveţia
· Sfârşit de secol 19 – începutul secolului 20: Filială de exerciţiu (birou model) în Austria, Germania, Elveţia şi Norvegia
· Începând din 1945: Birou de exerciţiu
· Sfârşitul anilor 80, începutul anilor 90: Înfiinţarea primelor firme de exerciţiu în şcoli din Austria
· 1992/93 şi 1994/1995: includerea în programa şcolară a şcolilor comerciale şi a academiilor comerciale din Austria
În şcoala noastră, prima firmă de exerciţiu a apărut în
2001 şi se numea GARFITTI, avînd ca obiect de activitate Comercializarea
galleurilor, la momentul respectiv un produs de bază în economia Buzăului. Pe
parcurs, numărul firmelor a crescut foarte mult, unele dintrele ele fiind
preluate ani la rând de numeroase generaţii de elevi. Activitatea în firmă
debutează în clasa a-XI-a, în clasa a-XII-a existînd posibilitatea continuării
ei; în prezent, în şcoală există 10 firme de exerciţiu, de regulă câte una în
fiecare clasă a-XI-a.
Obiectivele procesului de învăţare într-o firmă de exerciţiu:
- transmiterea interdisciplinară, orientată spre acţiune şi probleme
- transmiterea centrată pe elevi a proceselor de decizie economice
- stabilirea de relaţii între întreprinderi şi în interiorul întreprinderii.
Firmele de exerciţiu lucrează:
- pe piaţa națională a firmelor de exerciţiu cu
- alte firme de exerciţiu din ţară
- cu o centrală a firmelor de exerciţiu,
- pe piaţa internaţională a firmelor de exerciţiu cu firme de exerciţiu din străinătate.
Ce se învaţă
în firma de exerciţiu?
Calificări-cheie:
ü Bucuria de a stabili contacte
ü Atitudine sigură
ü Acţiune autonomă
ü Capacitate de adaptare
ü Bucuria de a lua decizii
ü Sentimentul răspunderii
ü Înţelegere
ü Spirit de echipă
ü Grijă, talent de organizare
ü Capacitatea de a-şi asuma sarcini
Cunostinţe de specialitate:
Cunoaştere teoretică
verificată printraining on the job
Cunoştinţe metodice:
În calitate de
„coîntreprinzător“ să înveţe activităţile întreprinderii,
paşii de decizie,
ca si paşii de lucru
Competenţe lingvistice -
îmbunătăţite prin relaţiile de afaceri
cu partenerii din ţară şi din străinătate
Orientare spre clienţi
Povestea firmelor de exercițiu